7.6.07

L'ensenyament en català, blindat

Esquerra garanteix la immersió lingüística

Els intents del govern espanyol de llimar les competències catalanes i d'augmentar artificialment les hores de castellà, i els del conseller socialista d'Ensenyament Ernest Maragall de fer possible aquesta indignitat... s'han estavellat contra un mur (notícia). I es que el PSC no pot pretendre governar en coalició amb ERC i acceptar totes les imposicions de l'estat espanyol, menys encara en temes nacionals!

Sembla ser que la negociació (que no ha estat fàcil) s'ha hagut d'elevar als dirigents del partit i del govern (Carod i Montilla), ja que a nivell tècnic les diferències éren substancials: Esquerra ha fet tota la pressió possible, arribant a presentra un decret alternatiu al que preparava Maragall. Malgrat que la polèmica (inclosa la campanya per la dimissió del conseller) ha estat vigent des de començaments d'any, la feina política sens dubte s'ha fet bé: no ha calgut fer moviments polítics dràstics, s'ha tractat el tema d'acord amb la importància que té i s'ha assolit un resultat satisfactori amb el que no s'imposen més hores de castellà.

El resultat és el següent: les estructures lingüístiques comunes es faran en català, com ja s'ha realitzat, per tant es fan les mateixes hores de castellà; queda regulada la immersió lingüística; i es dóna autonomia als centres per demanar o no un reforç lectiu en llengua castellana, que ha de tenir el vist-i-plau del govern. L'avantatge fonamental, a més de que no s'inflen artificialment les hores de llengua en general i de llengua castellana en particular, és que es dóna l'estabilitat necessària al model educatiu. El risc serà que el govern espanyol podria impugnar l'aplicació d'aquest nou decret català, tot i que això segurament no passarà fins després de les eleccions del país veí (i compte que no les avancin).

CiU s'aïlla o l'aïllen?

Convergenticidi?

M'ha vingut de gust comentar de forma esplaiada aquest graciós (de debò m'he rigut!) terme posat a la palestra per en Saül Gordillo: convergenticidi. Segons la definició ideal, seria aïllar Convergència i Unió de les institucions (li queda Sant Cugat del Vallès i la Diputació de Tarragona, on ha triat governar amb el PP). Segons jo, ho veig com un victimisme no justificat que només alimenta aquell ànim de revenja que hi ha sota el parquet de la seu del carrer Còrsega.

D'entrada, CiU ha governat la major part de les institucions catalanes (de dalt abaix) durant un quart de segle, algunes més enllà. Ha perdut majories absolutes i en la majoria dels casos ha perdut les últimes esperançes de governar sense discutir (pactant amb el PP), i ho ha perdut a les urnes. També s'ha de saber perdre.

La voluntat popular atorga escons, i els escons trien l'alcalde. Som una democràcia parlamentària, aquest és el sentit de les coses, el protagonisme el ténen els representants electes proporcionalment, més enllà de les llistes més votades, tinguem aquest principi clar abans que ens dugui a engany. D'aquesta manera, les majories es confeccionen pactant, això és política, sé que és difícil, però ja n'hi han de polítics professionals. És més, d'imposar governs en minoria només pel fet de ser la llista més votada, la inestabilitat institucional fóra tal que no es podria governar. Qui vulgui canviar el sistema que ho plantegi, no val plorar, és molt trist que un partit es queixi d'un sistema electoral que va signar, que no va modificar quan podia fer-ho, i que segueix sense aportar-hi res.

L'excusa més divertida que he trobat és la del candidat convergent a presidir la Diputació de Lleida, que ha retret a Esquerra no haver pactat així: "CiU té la majoria d'alcaldies assegurades o governs en coalició de la demarcació de Lleida, per tant és just que governem també la Diputació". Quina mena de raonament democràtic és aquest?

ÉS QUE ESQUERRA DECIDEIX PACTAR SEMPRE AMB EL PSC
"Si vols governar, fés amics"... però anem a pams:

1) Ni CiU ni el PSC son partits independentistes, cap d'ells vol anar més enllà del que hi ha, cap d'ells planteja reivindicacions nacionals de forma seriosa i continuada. Això és un fet. Per tant de què serveix un Pacte Nacional si CiU no és capaç de consensuar amb Esquerra les línies mestres del país per avançar en sobirania? Pacte Nacional, per a fer què? Per a signar-lo a l'Hotel Arts mentre signen un altre a Moncloa o al Majestic que l'invalida?

2) A nivell local, el que interessa és aplicar polítiques locals. En el cas d'Esquerra són polítiques d'esquerra, progressistes, innovadores. Amb qui es pot coincidir més? Amb la dreta que porta anys governant, o amb l'esquerra conservadora? L'elecció no és tan fàcil, però es pot treballar més amb una que l'altra. I ara he generalitzat, perquè cada poble és un món i cada persona és diferent, les amistats entre polítics i les ganes de canvi també fan més que el programa de fons, i per tant es donen casos d'enteses variades.

3) I tornaria a la Generalitat, perquè sembla que haver fet president en Montilla sigui el pecat original pel qual tot votant republicà està condemnat. Algú ha pensat si no es perdrien també vots per haver fet president l'Artur Mas, sobretot després de l'última campanya plena de maquinària pesant contra Esquerra? Estaríem, com a país, no igual que ara, sino pitjor. Pitjor perquè els canvis a govern iniciats fa tres anys quedarien tallats i tornaríem enrere, Esquerra fent de partit frontissa que no se sabria ben bé per a què serveix. Continuant un govern d'esquerres, ni que sigui tant excessivament silenciós com ho és ara, Esquerra demostra corresponsabilitat.

4) Que quedi clar: no ens agrada el PSC-PSOE. No és el nostre partit, son conservadors, son tan clientelars, ténen els seus propis interessos econòmics, representen una altra cosa i generalment també una altra gent, és l'esquerra metropolitana instal·lada. I potser, per ser ells tal com son i per haver format governs metropolitans amb ells, hem tingut la patacada a la Regió de Barcelona.

6.6.07

Congrés Extraordinari?

Per un canvi de rumb tranquil
però ferm
.











He llegit a l'Avui la notícia del sorgiment d'una mena de corrent intern, Esquerra Independentista, que arriba just després de la crida de Carretero-Reagrupament a un Congrés Nacional Extraordinari. I, mentrestant, les complicades negociacions municipals on això realment ajuda ben poc, o més aviat al contrari. Almenys quelcom bo: Portabella confirma que no votarà Hereu, per tenir un projecte continuista que l'electorat ha castigat.

Sóc el primer que ha demanat una autocrítica resolutiva a Esquerra, és necessària després de la davallada metropolitana que hem patit. Hi han coses que hem de millorar dins l'estratègia política (doncs entenc que la finalitat és la mateixa) i no ens hem de quedar en allò de "tenim tres-cents regidors més", l'autocomplaença no ens durà enlloc.

D'entrada, tanta veu potenciada per tanta portada, no ajuda. De la necessitat de canvis, en som conscients tots en major o menor grau, però són moments on sobra segons què: estem negociant governs municipals i preparant una campanya electoral que s'anuncia intensa i polaritzada, per tant aquestes mostres de galliner no toquen. Esquerra és un partit cohesionat, hem fet una aposta -en molts sentits, i en diversos terminis- i ens n'hem de responsabilitzar tots.

Famílies? Corrents d'opinió? Grupets de pressió?... A què juguem? A veure si ens anem adonant que les petites campanyes internes de l'estil "TAL és més d'esquerres" o "a TAL li queden dos dies"o "els de la familia de TAL son uns sectaris" aquests son un dels factors que ens desmobilitzen i ens passen factura a les urnes. Poca broma.

ELS CANVIS, COM CAL

D'entrada, l'actual direcció ha pres nota i prepara una millor notorietat dins l'executiu català. Un partit, per tenir credibilitat política ha de tenir paraula (i més nosaltres, que per alguna cosa ens diem republicans oi?), per tant no podem desdir-nos d'un acord signat fa sis mesos per quatre anys. Doncs treballem a partir d'aquí, marquem perfil, que és el que ja es vol fer, i si el govern no va més enllà en objectius nacionals, adelantem-los per altres bandes (tenim un Parlament on som decisius, tenim un Congrés on també ho som... i aquí podríem assajar col·laboracions en temes nacionals amb CiU, si és que per això hi podem comptar).

De fet, el més difícil sempre serà formar part d'un govern sense perdre personalitat, reacció i opinió. Alhora, ara aprendrem que hem de vigilar molt més a l'hora de signar pactes de govern, sigui a nivell local o nacional.

Congrés Nacional Extraordinari? No toca, no ens convé i no servirà per res de bo. Tenim una Conferència Nacional aquesta tardor, que és on toca fer ideologia i estratègia, allà hi hem de ser; també un bon pla de campanya on caldrà un nou cap de llista ferm, capaç de sumar, amb ganes de condicionar i amb molta ambició de país. I sicenrament, dubto de l'honestedat i el saber fer de qui vulgui canvis massa ràpids a la Direcció Nacional. Jo estic lliure de compromisos, favors, famílies i mandangues, suposo que això em dóna més perspectiva.

5.6.07

ETA trenca l'alto al foc

Sense pau ni llibertat... de moment.

La convulsa història del País Basc travessa avui un altre dia dur: ETA trenca unilateralment l'alto el foc (notícia). Les reaccions no s'han fet esperar, res a assenyalar doncs fa l'efecte que el guió ja estigués escrit i només s'esperava la llum verda. L'atemptat de Barajas (post 03gener2007) suposava ja de facto el trencament, que ara tenim per escrit.

Si ara fa un any i escaig, amb l'anunci d'alto al foc, no vaig ser gens optimista, ara mateix penso que sembla que ambdues parts hagin anat a buscar aquest final (més que final, espero que sigui un punt i apart). Realment penso que l'estat espanyol (més enllà del seu govern, totes les institucions implicades) no ha fet un procés de maduració, no ha fet cap pas per la pau, no ha estat valent, segurament perquè la societat del país veí en general no ho és, almenys en aquest sentit. L'únic que s'espera és una rendició, doncs no s'ha plantejat el procés com una negociació i mai s'estarà disposat a canviar les armes per urnes.

I quan dic això no em refereixo només a un referèndum o a traspassar la potestat de convocar-los (que més de la meitat dels vascos ho vol, per cert), és que se'ls expulsa de les institucions i no es permet a persones lliures de càrrecs penals exercir els seus drets (presentar-se com a elegibles). Això és una temeritat, doncs el que s'ha d'intentar sempre és acostar-los a la democràcia, no bandejar-los! Malgrat tot, la societat espanyola en general ho accepta... però això sí, els nacionalistes son els altres.

Si jo hagués d'arbitrar, em semblaria barat el canviar la competència en referèndums, l'acostament de presos i la llibertat de partits a canvi d'acabar amb les bombes, els morts i el clima de violència i por.

2.6.07

He estat escollit

Secretari de la Comissió Sectorial de Polítiques per a Gais i Lesbianes d'Esquerra.

Aquest matí la Comissió ha fet una Assemblea on hem escollit nous càrrecs, ja que el President sortint, Xavier Verdaguer, dirigeix la tasca ara des del Govern (responsable del Programa Transversal de Polítiques GLBT, Conselleria d'Acció Social i Ciutadania) . Participo dins aquesta sectorial des de fa anys, sense responsabilitats però si prenent part activa en les campanyes, ja que com a gai una de les meves prioritats és aconseguir aplanar les dificultats amb les que m'he trobat al llarg de la vida.

Estic segur que amb el President (Jordi Rallo) i la colla que som, anirem molt més enllà de les reformes legals fetes i durem a terme l'agenda antidiscriminatòria que ens hem marcat, com a partit i també con a Govern, des del Programa. Havent assolit fa poc la llei de Transsexualitat, preparem ara la Llei contra la Homofòbia al Parlament i, ja a nivell intern, les eleccions de l'estat espanyol (que sens dubte seran dures i poc podrem fer des d'aquesta Comissió ja que vist els resultats els temes nacionals pesen molt, però per nosaltres que no quedi).

Encetem una nova etapa, amb canvi de presidència i legislatura que es preveu estable, amb un Pla iniciat per nosaltres fa tres anys i que ara estem desplegant. Esquerra té en aquests momens la responsabilitat de tot allò que afecten els gais i les lesbianes en aquest país, i ens ho estem treballant, colze a colze amb el teixit associatiu. Però creieu-me, encara queda molta feina per fer!

He tingut el gust de compartir l'Assemblea amb la diputada d'Esquerra que més s'ha mullat i més ens ha recolzat, Rosa Maria Bonàs (bloc).

1.6.07

Iniciativa sense Verds

Les contradiccions d'ICV

Llegeixo avui la notícia que el col·lectiu de Verds que van signar un acord de coalició amb Iniciativa l'any 2003 i que va possibilitar el relatiu èxit de la marca ICV, es plantegen plantar-se i abandonar els excomunistes. Nul diàleg intern, diuen, i jo afegeixo que nul·la política ecologista a Medi Ambient, o com a mínim molt per sota de les expectatives de qualsevol persona que s'anomeni ecologista.

Diuen que la ment humana crea mecanismes de defensa per no patir xocs emocionals davant realitats molt adverses, amagant-les, negant-les o transformant-les. Els ecos dels socialistes no han pogut captar el missatge del seu electorat: "us heu convertit en allò contra el que dèieu que lluitàveu": ICV a Medi Ambient votant el Túnel de Bracons, empassant-se el 4rt cinturó, la MAT i sense reduïr emissions; ICV a Habitatge fent surf al cim de la bombolla immobiliària sense idees per combatre-la; ICV a Interior perseguint amb porres els seus propis votants...

Això sí, per "responsabilitat", continuaran al govern de Barcelona i amb els tripartits i seguiran permetent que sigui el PSC (que ha demostrat aquests anys ser d'un centreesquerra conservador prou xocant) qui marqui i imposi l'agenda política sense comptar amb les necessitats dels seus socis, ans al contrari, amb una estratègia d'abraçada de l'ós electoral que funciona. I encara "el capo" Saura avisa Esquerra de les greus conseqüències que es derivarien de no repetir tripartit barceloní...

31.5.07

Una altra anàlisi electoral (II)

El tercer toc d'atenció

Altra part de l'anàlisi electoral que faig va cap a Esquerra, i amb esperit constructiu. Aquestes eleccions les veig com un tercer toc d'atenció després del referèndum estatutari i de les eleccions al parlament. Més enllà de les causes de l'abstenció que ja he fet notar a l'altre post, també hem de fer autocrítica sincera. Torno a dir que no crec que la pèrdua de vots d'ERC hagi estat generada per una mala gestió local (sempre hi han casos excepcionals, com ara l'extrany cas de Vic), tot i que la manca de publicitat de la nostra acció als ajuntaments pot haver estat causa d'una part.

La disminució del vot ha estat força homogènia al país, i això ens porta a trobar respostes en la política de país. Com que l'electorat d'Esquerra és el més exigent de tots, prendre decisions en política nacional sempre és qualcom controvertit i mai serà a gust de tots, i això ho teníem clar d'entrada. Ara és quan després de tres avisos de l'electorat, Esquerra ha de reaccionar (des de dalt i des de baix) per evitar la continuació de l'efecte remolí que fa baixar el suport popular a mesura que el partit deixa de crèixer.

ESQUERRA I LA SEVA DAVALLADA DE VOTS
La puc atribuïr a una sèrie de fets i factors:

* Un pacte d'entesa a la Generalitat signat massa ràpid, sense donar massa rellevància al que es signava i sense haver donat importància al fet que es signava amb els mateixos que cinc mesos abans ens havien expulsat. Un Govern que té i provoca carències: el ciutadà percep que no té un pla B amb l'Estatut, i que les esquerres no governen a l'alçada de les expectatives mentre els grans problemes ciutadans es manténen des del govern convergent.

Existeix una sensació de que Esquerra ha de ser lleial als seus socis malgrat que aquests no ho siguin amb els republicans. La línia socialista pesa massa, i s'acaba imposant als socis. Això ens està generant desgast des de l'afer del Túnel de Bracons, una trinxada del territori on malgrat que no hi havia acord la tesi socialista s'ha acabat imposant en comptes de trobar un equilibri amb el territori o aturar el projecte. El PSC practica maniobres polítiques amb tota la maquinària pesant que els altres socis dificilment poden aturar, i CiU des de l'oposició i amb els mitjans de comunicació, també.

També s'ha de dir que la campanya parlamentària va ser força fluixa, i que un cop al govern es pot percebre que Esquerra hagi perdut la seva veu. No ho aplicaria, com fan per sistema els convergents, al pecat original d'arraconar CiU i fer tripartits, ja que el Tinell va ser avalat de sobres a les urnes mig any després.

* Enllaçat amb l'anterior, el manteniment i agreujament de problemes greus i la manca de solucions noves en matèria d'habitatge (tots el coneixem), transport (poc metro i nul servei de renfe), convivència (la immigració crea friccions que no s'estan solucionant), medi ambient (seguim devastant el territori i no l'estem recuperant). Absolutament ningú ha posat fil a l'agulla en aquesta campanya, i el ciutadà espera que Esquerra aporti solucions.

* La institucionalització del partit sense que s'hagi fet una neteja a les institucions comporta que Esquerra pateixi més que els altres. Participar en governs locals i a la Generalitat posa als polítics d'Esquerra a l'alçada del que pensen en general la gent dels polítics: que son allà per omplir-se les butxaques. Que aquesta impressió arribi al ciutadà dependrà de la nostra acció de govern (i del cas del finançamant i Xavier Vendrell no en podem estar orgullosos malgrat que no hi ha delicte), i de la nostra capacitat de denúncia de les pràctiques de governs anteriors (el ciutadà esperava una Generalitat més transparent, més honesta i més lleugera després de l'etapa convergent).

* La dèbil política de pactes amb en Zapatero, almenys allò que els mitjans dónen a entendre, deixa força a desitjar. Esquerra no ha arribat a grans pactes de legislatura però segueix donant un suport al govern espanyol que es percep com a poc condicionat. Es percep que fa un paper de responsabilitat en la governabilitat a canvi de ben poc, però aquest és el paper que sempre havíem criticat a CiU. Havent afers que només es poden resoldre pactant amb l'estat, Esquerra hauria de posar-los com a condició i intentar fer bloc amb CiU per afrontar els interessos del país, ja que el PSC queda dissolt al PSOE.

* Les famílies. Segur que heu sentit a dir que a tal militant se l'ha desplaçat de la llista, candidatures carodistes sabotejades per puigcercosistes, grups fent campanya un contra els altres... això no és seriós. Esquerra no s'ho pot permetre, i espero que qui ho ha fet i qui ho ha causat n'estigui avergonyit de debò. Ningú és més d'esquerres i ningú és més independentista, som tots republicans i la nostra lleialtat ha d'ésser cap a l'ideari que defensem més que no cap cap a un líder contra l'altre.

* I l'Estatut. Un malaguanyat text que va nèixer gros al Parlament i que vàrem esperar fins a l'últim moment per oposar-nos-hi. Primer amb un nul polític i després amb un no, però la ciutadania va expressar el seu rebuig de formes molt diferents i Esquerra no hauria d'haver apostat per una en concret.

Un text que tantes coses havia de solucionar, ha quedat en pura evidència de ser paper mullat i això ha cansat a la gent, al catalanisme, que ha quedat sense objectiu clar i definit. Esquerra només ha posat sobre el paper un referèndum d'autodeterminació si l'estatut queda tombat, però no fa la impressió que sigui una proposta seriosa i, en tot cas, és una fletxa que apunta massa alt des d'una base encara massa baixa. Almenys hem après que no podem promoure canvis d'estatut sense prou poder parlamentari com per tirar-ho endevant, però hem de generar sortides polítiques: el ciutadà està desitjant més sobirania i si amb un Estatut no es pot, haurà de ser amb una agressiva política de pactes, on una elecció sigui un referèndum per a l'assoliment d'un objectiu. Aquest últim paper també li correspon a Esquerra, doncs és l'únic partit que ho pot plantejar.

30.5.07

No hi haurà tripartit a BCN

L'encert de Portabella

Avui Jordi Portabella, encara tinent d'alcalde de Barcelona, ha anunciat que Esquerra no repetirà pacte de govern amb els socialistes davant el toc d'alerta que la ciutadania ha donat. Ha estat l'únic polític de capçalera que ha anat més enllà dels banals comentaris sobre la reflexió que cal fer arran de l'abstenció generalitzada.

Entenc que no és una decisió fàcil. Ser a Govern permet complir prorama, fer la feina que toca, gestionar, fer-te visible i demostrar la teva utilitat com a polític i com a partit. Malgrat això, la ciutadania demana més del que es pugui aconseguit amb un altre pacte de govern, i Portabella s'adona que això pesa més que seguir gestionant bé la parcel·la d'Esquerra com fem des de 1999.

En política catalana, ha arribat un punt que cal anar més enllà. La ciutadania més activa i conscient està esgotada, la majoria no es creu els polítics i la resta vota amb inèrcia i somnolència. Necessitem un revulsiu, una nova de fer política i també noves propostes polítiques per als problemes grans i feixucs... perquè el ciutadà ha vist que Catalunya ja no va enlloc, després de la desfeta de l'Estatut.

Això no es pot plantejar en dos dies, ni tampoc a partits instal·lats en la precarietat actual que fan veure que no ha passat res. Portabella i el seu equip s'adonen que cal replantejar moltes coses i que és preferible no tornar-se a implicar en governs que no es replantegen res. No es tracta de si repetir o no repetir un tripartit d'esquerres, va més enllà... es tracta de què cal fer per la gent des del governs, es tracta de no fallar a la confiança.

29.5.07

Una altra anàlisi electoral (I)

I ara, en fred.

Tenim moltes dades sobre la taula, tenim xifres d'ara, xifres de les últimes dues eleccions, tenim una hemeroteca de fets. I penso que no tindria prou espai per tenir tants papers davant. Però el que ha passat mereix una reflexió, en tres sentits: la davallada d'ERC i la davallada de la participació.

He estat llegint molts comentaris més o menys crítics o autocrítics, però sobretot amb sentiment, sobre els resultats electorals, a destacar o recomanar destacar els de Daniel Solano, Pol Gambón, Jordi Molinera, Àlex López, Marc Puig, Lluís Pérez, Josep Parera, Maiol Sanaüja, Xavier Mir, entre d'altres que han escrit lliurement el que pensen. Certament és hora d'obrir comentaris en profunditat perquè estem rebent tocs d'alerta i no reaccionem com la ciutadania espera.

COMENÇO PER L'ABSTENCIÓ

Que és el que provoca, de retruc, que partits colonialistes, xenòfobs o independiguais entrin als ajuntaments. Més de la meitat dels catalans s'ha quedat a casa un dia que ni feia prou sol com per anar a la platja ni feia prou mal temps com per no sortir. Per què? Anem a pams.

Classe política que en general agrada més aviat poc, uns perquè manaven abans i altres perquè manant ara no s'han demostrat tant diferents com la gent esperava malgrat que no ho haguessin promès. El PPSOE contribueix, amb la seva comèdia caspanyola, a reduïr la política a colors ja que la política practicada és més aviat poc seriosa, i això afecta Catalunya. Ens afecten també tots els entramats urbanístics, vergonyosos, que esquitxen els partits que els fan, els partits que pacten amb els que els fan, i els partits que arribats al poder no fan la neteja i denúncia que el ciutadà desitja. Hi ha poca confiança en que un canvi polític a nivell local canviï la política urbanística de creixement i tres per cents. És molt present a la societat la imatge dels polítics que menteixen (com ho fa el sr Saura, mentider per sistema) i s'emplenen les butxaques (3%).

L'Estatut com a fita nacional reduïda a un paper ple de marques de tipp-ex que malgrat aprovat i refrendat s'ha d'anar negociant punt per punt segons el context polític, ha deixat abatudes les forces vives del catalanisme: les persones. La sociovergència ho ha pactar, eliminant un objectiu que ens unia i unes aspiracions que eren legítimes i populars, tot deixant Catalunya sense objectiu clar. Ha estat una pèrdua pel país i una vergonya pels polítics, que mai ho podran tapar, i la ciutadania ha donat una resposta clara negant-se a participar al circ.

Quatre anys i mig de govern d'esquerres no han arribat a la gent en l'essencial. Allà on les persones poden i volen notar canvis palpables (habitatge, medi ambient, impostos, peatges, trànsit, transport públic)... allò que s'ha fet, que no és poc, no està arribant i no és prou. Els joves paguem quantitats exorbitades per pisos que no s'ho valen (jo mateix) i els pisos 'protegits' son una loteria cara, els ajuts a l'habitatge et demanen tres declaracions de renda que ja ningú fa, seguim devorant el paisatge amb cases pisos i carreteres, seguim cobrant els mateixos impostos sense que en millori la percepció de l'ús que se'n fa, seguim pagant peatges sense que serveixin per res més que augmentar la bossa de "la Caixa", no hem ni acabat una L9 del metro que fa cinc anys no sabíem ni com l'hauríem de pagar...). I temes més genèrics i globals com la immigració, que no es pot seguir plantejant com un premi a qui es juga la vida i no la perd.

Els polítics no ens hem posat a trobar solucions noves i més eficients, ningú s'atreveix a alçar la veu per por que li diguin ingenu i innocent. D'aquesta manera el ciutadà ens plantarà, i especialment els joves.

Redireccionament

Benvinguda

Benvolguda lectora, benvolgut lector
Inicio aquest bloc com a continuació de l'anterior bloc masnovi.bloc.cat, que a causa dels errors i problemes diaris que té la plataforma bloc.cat l'he hagut de deixar de banda.

Reneix amb la mateixa intenció de deixar escrites aquelles reflexions personals i polítiques que em ronden pel cap en aquests convulsos moments polítics que vivim. Perquè si no ho escric me n'oblidaré, i tenir una perspectiva sobre l'evolució del propi pensament també és una eina molt útil. I també perquè m'he adonat que els pensaments i les reflexions fan xarxa, i avui dia el que més cal és reforçar la nostra xarxa.

Sigueu benvinguts, us convido a llegir i comentar amb llibertat.

28.5.07

Davallada d'Esquerra a les municipals

S'ha acabat fer el gos bo.

Davant resultats adversos, que valoro fonamentalment en clau metropolitana perquè en balanç de país la cosa canvia, hem de prendre nota de debò. Hem baixat, ens hem desgastat, altres han recollit la collita que hem plantat als nostres bons governs municipals -i parlo especialment del Masnou i també de Barcelona-, i hem patit una plantada electoral de milers de votants a causa de factors externs (Estatut, Generalitat i aliançes al parlament espanyol).

No hem fet una mala feina als ajuntaments que provoqui aquesta davallada. No és cert, s'han fet canvis molt bons (i no només parlo de l'Escola Bressol del Masnou, on hem fet moltes coses bones, noves, però també ens hem empassat una sèrie de coses només perquè pensàvem que calia, i com a exemple citaré un continuisme en l'urbanisme convergent heretat).

I d'aquí vaig al fet. No ens podem seguir empassant segons què, el nostre electorat demana canvis i collons per defensar-los més enllà de demostrar que podem governar amb estabilitat. Volen gent amb valors i coratge: ho som, demostrem-ho.

AL MASNOU, ESQUERRA PERD UN REGIDOR

El PSC ha guanyat un regidor, perdent un ERC. Han recollit tota la nostra collita i ens han fotut un cop emocional, perquè amb l'aval de la feina feta vèiem una alcaldessa republicana. I no només era il·lusió, era feina feta i compromís personal de tots els implicats siguem càrrecs o no.

Bé, no ens podem tornar a permetre una baixada, ans al contrari. I si per anar amunt hem de posar el fre a pactes ràpids (l'experiència del pacte exprés per fer president Montilla hem d'assumir que no ha agradat), hem de posar condicions i fer-les ben públiques. No qualsevol condició, doncs no hi ha pressa, ganes ni necessitat de governar. Ni a qualsevol preu ni a preu de saldo, ni garantint legislatures callades.

EL REFLUXE ESTATUTARI DEIXA EMPREMTA

Els pactes suaus amb Zapatero i Montilla, la timidesa davant l'Estatut, l'aparcament del to reivindicatiu que va fer pujar Esquerra... mirem aquí les causes d'un vot que s'ha perdut i que majoritàriament perquè s'ha quedat a casa.

Quan parlo de to reivindicatiu no em refereixo només a allò que fa referència a la situació nacional del país, que també, sino aquells temes com la corrupció, l'urbanisme ferotge que no s'acaba, l'habitatge que no se soluciona, el medi ambient que no millora... ens cal tornar a marcar aquella diferència, aquelles mans netes, aquell racionalisme i aquella manera diferent de fer política molt més enllà del que hem fet.

Que no ens perdin les ganes d'entrar a govern o de quedar-nos-hi. Prenguem nota del que se'ns està dient perquè fotre un pet a unes municipals, per Esquerra, mereix que ens hi posem a canviar coses, programes, política de pactes i models de ciutat.

Tenim quatre anys per endevant, Carme! Demostrarem que si Esquerra hi és, es nota. Tornem a implicar la gent amb nosaltres, fem canvis de debò, forcem-los, podem forçar-los perquè seguim éssent DECISIUS.

I parlant d'endevant... les properes eleccions són les del parlament espanyol. Aquí ens la tornem a jugar en tancar un cicle electoral. I si volem un bon resultat Esquerra HA DE REPLANTAJER LA POLÍTICA PARLAMENTÀRIA A MADRID EN FAVOR DE LES ASPIRACIONS DEL PAÍS, LIDERANT-LES I CONDICIONANT-HO TOT. I si aconseguim fer això, es notarà, ho notarem també si apliquem també aquest concepte ara que hem de formar Ajuntaments.

Amb el cap fred, faré una valoració més extensa. Salut i força!

16.5.07

Escriu-me

Aquesta entrada del bloc pot servir com a eina de comunicació entre vosaltres, benvolguts lectors, i un servidor. És un fil obert, de comentaris lliures, on podeu comentar, proposar o suggerir qualsevol cosa, sobretot allò que per quedar-se fora dels temes de cadascuna de les altres entrades del bloc.

A més també us vull deixar a disposició el meu correu electrònic: isaacmasnou @ gmail.com

17.2.07

Caos al tren

Rodalies = retards (per variar)

A dia 17 de gener portem ja una desena d'avaries reconegudes per Renfe/Adif. Els retards de fins a una hora han tornat a evidenciar l'oblit de la infrastructura per part de l'estat espanyol, causant que els catalans que agafen el tren per anar a treballar o estudiar esgotin la seva paciència. Fins quan ha de durar això?

Sí, ha tornat a passar. Retards d'entre mitja hora i una hora per agafar el tren que et duu a la feina, a l'institut o a la universitat... vivint fora de barcelona baixes a l'estació sense saber si arribaràs a temps o si t'hauràs de menjar una esbroncada per una cosa de la qual no en tens la culpa.

Avui retards per l'avaria d'un tren entre Sants i Passeig de Gràcia -notícia-, que han provocat que durant tres quarts d'hora s'hagués d'aturar la circul·lació per un dels dos túnels que travessen la ciutat, i a hores d'ara encara s'acumulen retards.

Abans-d'ahir, la setena i la viutena avaries -notícia- en els 15 dies que portem d'any. La senyalització i els circuïts de l'Estació de Sants ha tornat a fallar, havent-se de fer manualment. D'aquesta, Adif li ha passat les culpes a una companyia constructora que ha fet obres aquest cap de setmana a l'alçada de Bellvitge.

L'altra avaria ha estat a Castelldefels, on un canvi de vies no ha funcionat, i ha hagut d'anar un mecànic d'Adif a accionar-lo manualment, més retards per sumar els que a Sants es causaven pel matí. Totes dues, defectes d'infrastructura, afectant 5 línies i 60 combois, no podent regularitzar horaris fins a mitja tarda.

TOT, PER UNA GREU MANCA D'INVERSIÓ

Els sistemes fallen perquè no es renoven ni s'hi pot fer el manteniment que requereixen, i aquí el responsable d'això és l'estat espanyol, donat a fer inversions miratge i cops d'efecte que no serveixen per resoldre els problemes. Els dispositius 'd'informació' que es van contractar a corre-cuita perquè els periodistes els féssin les fotos no arreglen les vies.

Ni tan sols amb un expedient obert per la Generalitat, l'organisme Adif de l'estat espanyol no inverteix en renovar els equips de les vies existents. No parlem ja de les infrastructures ferroviàries que necessita el país per seguir creixent on l'estat no es compromet ni té previst donar un duro a la Generalitat per fer-ho (soterrament de vies a àrees metropolitanes, desdoblament de vies úniques -maresme, pirineu, cinturó ferroviari metropolità, eix transversal metropolità, accés als aeroports secundaris, connexió pirinenca amb França...)

Això sí: ells poden deixar-te tirat a l'andana, però tú no pots deixar de pagar el bitllet ni tindràs cap justificant a menys que perdis el temps que faci falta a l'estació de Sants per aconseguir-ne un.

El que fan Renfe i Adif té noms: deixadesa, desídia, incompetència, oblit i anticatalanisme. Per tant, és evident que cal més pressió política per tal que aquesta infrastructura imprescindible per molta gent funcioni com cal.

I a sobre haig de sentir per alguns fòrums que els catalans ens queixem de la Renfe per aconseguir que ens la traspassin. Quins ous!!!

5.2.07

Conseller Maragall, dimiteix!

Rectificar, dimitir, pressionar, condicionar.

MARAGALL DIMISSIÓ.- Tenim un govern espanyol que vol trencar el sistema educatiu català d'una plomada imposant més llengua castellana. Per l'altra banda, una Generalitat que s'ho podria arribar a empassar amb tal de no fer soroll. Però, s'entén que en aquest país tres diputats ciudadanos guanyin la batalla ideològica, lingüística i educativa contra tots els catalanistes? Pot la llengua catalana permetre's recular a les escoles, que és on més cal que s'hi potenciï? Quina societat ens espera si acabem amb una educació escindida per raó de llengua materna?

Pot un govern català continuar després d'això o cal una rectificació del rumb, una dimissió -Ernest Maragall-, una pressió -la majoria nacionalista al Parlament-, o un condicionament -el que pot exercir Esquerra Republicana de Catalunya-?

De vegades dubto fins a quin punt els catalans som capaços d'indignar-nos amb el que passa però després davant l'urna ens comportem d'una manera que no es correspon amb aquests moments. Em refereixo, per exemple, a l'Estatut.

La prova de foc per determinar si aquest govern presidit per Montilla és un govern al servei del PSOE o és un govern catalanista i d'esquerres és, en temps present, el decret d'educació. I no és que em posi trascendental, és que la llengua, que és pròpia de la nostra nació, es veu amenaçada si passem per l'adreçador ara, i es veurà reduïda un cop hi anem passant amb decrets iguals que després seran lleis, i acabarem recitant el Mio Cid i estudiant la història des de Don Pelayo a les escoles. Aquest decret és, sens lloc a dubte, un cavall de Troia. Un cavall de Troia que s'han empescat els socialistes en veure's amenaçats pels Ciudadanos, aquesta colla de tronats feixistes i ben pagats que volen viure a Sant Cebrià de Vallalta com si no haguéssin sortit de Ciudad Rodrigo.

Per tant i coneixent les causes i les conseqüències, missatge clar: NO. No passem, no volem, no amb el nostre vot. És un error històric, que pot esdevenir igual d'històric amb el temps que l'Estafatut. Qui el pot cometre? 1- Ernest Maragall, Conseller d'Ensenyament, que accepta sense qüestionar-lo el decret espanyol i es prepara per deixar-ho tot enllestit per a l'any escolar vinent. 2- José Montilla, President, que amb la seva discreció ideològica, la por als ciudadanos i el sotmetiment al president al qual li deu fidelitat gairebé feudal el poden fer oblidar que és president de tots els catalans i té una responsabilitat grandíssima sobre les seves esquenes. 3- Esquerra, soci clau del Govern, podria arribar a passar de puntetes fent el mínim soroll exigible sense atendre a la importància del que es tracta, ja que després d'haver cremat els seus cartutxos amb l'Estatut sembla haver perdut la catalanitat reivindicativa que la va dur al seu creixement més gran fa tres anys.

Hi veig fins a tres sortides. La primera, una rectificació del Conseller unida a la presentació d'un recurs al TC contra la 'tercera hora' a més de no aplicarla perquè realment no és aplicable al territori català, aquesta seria la més honorable. La segona, prou pressió dins el govern per fer dimitir Ernest Maragall, tornem a la inestabilitat però l'ocasió s'ho mereix. La tercera, Esquerra pot amenaçar de trencar el govern, o quelcom menys dràstic com reprovar el conseller al Parlament -amb CiU- o condicionar una rectificació del govern espanyol amb el trencament de relacions amb Zapatero -i això només ho pot fer ERC, ja que CiU no s'ho pot permetre-.

De moment, Esquerra està exigint que en el recurs que ha de presentar la Generalitat hi consti la imposició del castellà, malgrat que s'aixequen veus que hi veuen covardia i altres veus s'oposen al decret i exigeixen -tal i com el company Moisès Rial, impulsor de la campanya, i jo mateix- la dimissió del Conseller d'Ensenyament Ernest Maragall.

2.2.07

Un nou independentisme

Un horitzó per a un país.

M'ha agradat aquest article d'en Josep Maria Pasqual que ha publicat avui al diari El Punt. Fa un repàs de l'independentisme català rellançat per ERC des de l'època d'Àngel Colom durant l'última dècada del segle XX i començament del XXI, un partit que va superar la marginalitat política actualitzant el discurs independentista al moment i les necessitats d'aquest. És un text que encoratja un replantejament de discurs i una nova força dels arguments més enllà de 'fer governs'.

Ara, que és moment de començar a generar pensament, em sento inspirat per l'article d'en Josep Maria Pasqual. En aquests moments tenim una Esquerra que ha pactat amb el partit socialista amb tres prioritats clares: aliar-se per desenvolupar i vigilar l'estatut; demostrar que és un partit seriós, de govern i capaç; i portar a terme força punts del seu programa, que reflexen la societat avançada i de benestar que es defensa. El discurs més independentista ha estat aparcat, perquè ha estat derrotat momentàniament per la rauxa estatutària: una aliança dèbil amb CiU per impulsar el text; no oposar-se clara i ràpidament al pacte Mas-ZP; haver-se limitat al 'no' en comptes de fer seus també el 'blanc', el 'nul' i fins i tot l'abstenció; i haver fet una campanya molt pobre en el referèndum.

Certament, la reforma de l'Estatut era una oportunitat per millorar el nostre autogovern i Esquerra ha quedat descol·locada un cop els altres partits l'han fet molt per sota de les expectatives i amb la sola intenció de penjar-se la medalleta. Ara els horitzons són molt més difícils i no ténen prou base social impulsora: o tornar a plantejar una reforma o anar a buscar l'estat propi. Ara com ara és molt arriscat fer un discurs potent en una o altra direcció, doncs acabem d'aprovar un text que s'està demostrant tant ineficaç com l'anterior -només cal veure la polèmica per la tercera hora del castellà o el finançament que no millora-. És un repte per al sobiranisme, que vol una de les opcions o les dues, trobar suport majoritari a la societat catalana.

Esquerra, a més, gaudeix d'una sèrie de particularitats que li causen dificultats però que alhora cal saber aprofitar-les, gestionar-les bé, són fortaleses i debilitats. Primer, d'Esquerra s'espera i s'exigeix més que a cap altre partit. Segon, s'espera que les condicions per arribar a pactes siguin elevades i notòries, que aportin beneficis clars per al país. Tercer, té unes bases ben mobilitzades que fan pujar idees des d'abaix fins a dalt, i a nivell local la participació és encoratjadora. Quart, té al seu costat la gran majoria del que jo en dic 'els teòrics de l'independentisme', o independentistes de pedra picada i amb principis durs, però no els té al costat incondicionalment perquè per definició s'aferren més a la idea que al partit.

EL NOU DISCURS: ENFORTIR LA LLIBERTAT NACIONAL PER ASSOLIR UNA NOVA SOCIETAT

L'horitzó social d'Esquerra ha estat, a partir de l'arribada de Carod a la direcció del partit, ha estat una societat del benestar a l'alçada dels païssos nòrdics, i sens dubte viure allà significa experimentar un altre tipus de llibertat que aquí només la podem teoritzar. Aquest ha de seguir éssent l'horitzó, i l'independentisme tindrà raó d'existir perquè és la única manera d'arribar-hi.

Per tant, la línia a seguir és la que proclama la voluntat d'assolir un estat del benestar de gran cobertura, unes infrastructures planificades amb racionalitat, una educació prestigiosa i de qualitat, una economia enfocada a competir en innovació i qualitat en comptes de fer-ho en costos laborals, una gestió ambiental molt exigent... tot això requereix de: uns recursos per dur-ho a terme que no tindrem a menys que disposem de la sobirania fiscal que l'estat espanyol ens nega alhora que ens exprimeix, una capacitat de decisió pròpia -competències- en tots els àmbits ja que l'estat espanyol no comparteix les nostres polítiques i ens les limita i bloqueja, i per últim el poder de convicció per tal de canviar convencions i maneres de fer arrelades en la societat.

Cal identificar la independència de Catalunya, dels Països Catalans, amb l'assoliment progressiu però decidit d'una nova societat amb uns valors diferents, la resolució decidida de conflictes públics -l'habitatge, el transport públic, l'assetjament escolar...-enfront la deixadesa política o el conformisme, una nova forma de fer política que s'autoexigeixi fer neteja d'institucions i demostri transparència en la gestió, un país on no faci patir el pagar impostos perquè els serveis i garanties públics són notoris, beneficiosos, universals, eficaços i erradicadors de pobresa.

Tampoc necessitem copiar mil·limètricament un model suec o un model finlandès. Un model català es pot basar en la idea que els catalans tenim del que hauria de ser el nostre estat del benestar i el funcionament de les institucions, assolir un model i nivell de vida similar als més envejats del món sense que calgui un producte nacional brut inassolible tot i que en aquest avenç sens dubte la nostra economia milloraria extraordinàriament -només cal veure els anàlisis que fa qualsevol economista sobre El Prat: les limitacions que imposa l'estat espanyol frenen el desenvolupament, suposen un llast enorme, i gestionat des d'aquí creixeria exponencialment arrossegant tota la nostra economia-.

Cal fer entendre, a més, que els tòpics contra l'independentisme són falsos: ni quedarem fora de la UE, ni es destruirà la nostra economia, ni es dividirà la societat entre catalans, espanyols i francessos... Han de caure per eliminar la por als entrebancs i poder avançar sense autoodis ni autolimitacions. Si és la independència el que ens ha de servir per millorar, cal que aquesta sigui vista com una opció possible i que hi han solucions vàlides per a les complicacions que podrien aflorar en un procés polític. Avui dia, països que han obtingut recentment la independència han assolit l'estatus d'estats membres de la Unió Europea, se'ls respecta, se'ls consulta, ténen poder polític propi dins la Unió i la seva llengua ha de constar arreu.

Per aconseguir-ho cal que un partit polític parlamentari i amb possibilitats de crèixer agafi aquests valors com a bandera. Esquerra pot fer-ho, perquè ja ha format part del seu discurs i s'assumeix de forma més o menys general. I per fer això és necessari que faci seus aquests valors i tingui ben clar el tipus de societat a la que aspira i que assolir la independència és la única via per poder arribar a aquest horitzó; és necessari que el discurs d'ERC sigui transformador i didàctic, que les seves propostes siguin els passos per millorar la societat, cal que aquest discurs i aquesta diferència siguin presents dins una obra de governar diferent o de fer oposició, cal que la política de pactes del partit avanci clarament cap aquest nou país que volem.

Esquerra pot ser el partit majoritari de Catalunya i dur-la a la independència si supera l'estancament dels esquemes polítics actuals, la manca general d'horitzó social, si assoleix fer arribar un missatge clar, un projecte concret i plausible, a la immensa majoria de ciutadans: més independència per millorar de debò, perquè és possible i ens ho mereixem. El català d'avui està decebut per la classe política i necessita que se l'engresqui, qualsevol català votarà a favor d'un partit o una proposta política que li faci entendre que millorarà de forma concreta i palpable la seva vida individual i la societat on viu.

I un cop la majoria del país torni a assumir que cal superar l'estatus polític actual -i això només Esquerra ho ha aconseguit ara i només Esquerra pot tornar a posar-ho en l'agenda política-, si hi ha una majoria política prou ambiciosa, farem un salt que -i a diferència de l'Estatutet, ara aniria de debò- ens permetrà canviar el marc polític. I quan sigui el moment de refrendar-lo, la societat catalana tindrà clar que qualsevol reforma d'aquest marc ha de garantir la sobirania política i fiscal.